Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco behåller plats på Global 100-listan över världens mest hållbara företag

2010-01-28

Stockholm den 28 januari 2010: För femte året i rad har Atlas Copco utnämnts till ett av världens mest hållbara företag.

Global 100-listan över världens mest hållbara företag offentliggjordes denna vecka i samband med World Economic Forum i Davos, Schweiz. Årets lista inkluderar företag från 24 länder och alla typer av branscher. Sedan 2009 års lista behöll endast 50% av företagen en plats på Global 100.

Utöver sociala indikatorer, såsom mångfald i styrelsen, mätte årets Global 100 företag mot en objektiv standard som visar om de är på en ”hållbar väg”, med måttstockar för energi, koldioxid, vatten och avfall. Syftet är att visa investerare vilka företag som sticker ut från mängden sett till hållbarhet, och bidra till att de attraherar kapital.

”Vi tror att Atlas Copcos fortsatt hållbara utveckling kommer gynna alla våra intressenter,” säger Annika Berglund, informationsdirektör. ”När vi säger att vi står för hållbar produktivitet innebär det att vi gör allt vi kan för att skapa säkra, långsiktiga, resultat med en ansvarsfull användning av resurser, vare sig det gäller naturtillgångar, människor eller pengar.”

För mer information, se http://www.global100.org
För ytterligare information kontakta:
Daniel Frykholm, Presschef
08 743 8060 eller 070 865 8060