Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco öppnar ett utbildningscenter för bygg- och anläggningsverktyg

Atlas Copco öppnar ett utbildningscenter för bygg- och anläggningsverktyg

2011-06-20

Atlas Copco Construction Tools öppnar ett utbildningscenter för bygg- och anläggningsverktyg i Kalmar.

Det nya utbildningscentret för bygg- och anläggningsverktyg

Med det här nya utbildningscentret kommer Atlas Copco att kunna koncentrera all intern utbildningsverksamhet för hydrauliska tillbehör, handhållna bygg- och anläggningsverktyg, underhåll, service samt packnings- och betongteknik till en och samma plats.

Den 150 kvm stora verkstadslokalen rymmer upp till sex arbetsstationer, i vilka eleverna kan lära sig hur produkterna fungerar och även öva sig i att utföra service- och underhållsarbeten.

Atlas Copco-anställda från hela världen kan prova våra bygg- och anläggningsverktyg själva i centrets stora öppna område. Alla typer av användningsområden är möjliga, från bearbetning av betong och packning till brytning med handhållna verktyg och demolering och krossning med hydrauliska tillbehör.

Centret inbegriper även en utbildningssal för presentationer för upp till 40 personer. Denna kan delas in i fyra grupprum. Tack vare portabla teknikmoduler kan den senaste presentationstekniken användas i samtliga grupprum.

Centret erbjuder även ännu en fördel i och med dess närhet till företagets produktionsanläggning i Kalmar, där lätta hydrauliska spett och handhållna bygg- och anläggningsverktyg tillverkas. ”Vi har stor nytta av det stöd vi får från våra anställda i Kalmar”, säger Peter Lauwers, Vice President Marketing på Atlas Copco Construction Tools.

Kontinuerlig utbildning är väsentligt för våra anställda i och med den ständigt pågående utvecklingen och nya produkter som måste förklaras”, fortsätter Lauwers. ”Vår målsättning är att hålla ungefär 100 utbildningsdagar om året vid vårt utbildningscenter i Kalmar.”

Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, gruv- och anläggningsutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Koncernen levererar hållbara lösningar för ökad kundproduktivitet med innovativa produkter och tjänster. Företaget grundades 1873, är baserat i Stockholm och har en global närvaro i mer än 170 länder. 2010 hade Atlas Copco cirka 33 000 anställda och intäkter på SEK 70 miljarder (EUR 7,3 miljarder). Läs mer på http://www.atlascopco.com/

Atlas Copco Construction Tools är en division inom Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför hydraul-, trycklufts- och bensindriven utrustning för demolerings-, återvinnings-, kompakterings-, bergborrnings- och betongtillämpningar. Produkterna marknadsförs och säljs under olika märken via en världsomfattande försäljnings- och serviceorganisation. Divisionen har sitt huvudkontor i Stockholm och produktionsenheter i Europa, Afrika och Asien.