Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco klättrar i patentrankning

Atlas Copco klättrar i patentrankning

2011-09-15

Stockholm den 15 september 2011: Atlas Copco har stärkt sin position i en rankning av globala verkstadsbolag som mäter kvaliteten på företagens patentportföljer. Atlas Copco är nummer 13 på listan, som publicerades denna vecka på Wall Street Journals hemsida, upp från nummer 23 för ett år sedan. Atlas Copco är som enda svenska bolag med bland de 50 främsta.

Rankningen sammanställs av The Patent Board, en oberoende analys och forskningsfirma. The Patent Board mäter antalet patent som godkänts i USA under ett år, samt utvärderar faktorer såsom patentens vetenskapliga styrka samt åldern på de uppfinningar som ligger till grund för patentportföljen.

”Ända sedan Atlas Copco antog en gemensam patentpolicy 2006 har vi lagt mycket kraft på att uppmuntra innovationer och skydda relaterade immateriella rättigheter,” säger Hans Sandberg, chefsjurist för Atlas Copco AB och medlem i koncernens patentråd. ”Vi är mycket glada att se att detta arbete ger resultat.”

I rankningen ingår 119 företag. För att läsa mer, se http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-macromkt.html.

För ytterligare information kontakta:

• Daniel Frykholm, Presschef
    08 743 8060 eller 070 865 8060
Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2010 hade Atlas Copco 33 000 anställda och en omsättning på 70 miljarder kronor. Mer information finns på www.atlascopco.com.