Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco åter med i Dow Jones hållbarhetsindex

Atlas Copco åter med i Dow Jones hållbarhetsindex

2012-09-14

Stockholm den 14 september 2012: Atlas Copco har valts ut att ingå i Dow Jones hållbarhetsindex för 2012/2013. Indexet listar världens ledande hållbarhetsdrivna företag.

Dow Jones Sustainability Indexes logotype 2012-13
Atlas Copco ingick i Dow Jones hållbarhetsindex för perioden 2007/2008 och därefter åter under 2011/2012. Medlemskap i hållbarhetsindexen baseras på en årlig utvärdering och jämförelse med andra bolag i samma bransch. Utvärderingen fokuserar på man hanterar de möjligheter och risker som uppstår i samband med ekonomiska, miljömässiga och sociala trender. Aspekter som bolagets styrning och strategi tas med i beräkningen, såväl som nyckeltal avseende bland annat utsläpp och avfall. Läs mer här.

För fondförvaltare med fokus på investeringar i hållbara bolag ger dessa index en måttstock för att kunna utvärdera utvecklingen hos deras innehav.

För ytterligare information kontakta:

• Daniel Frykholm, Media Relations Manager
    08 743 8060 eller 070 865 8060
Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2011 hade Atlas Copco 37 500 anställda och en omsättning på 81 miljarder kronor. Mer information finns på www.atlascopco.com.