Media / Lokala företagsnyheter / Officiell öppningsceremoni, Gazcon A/S

Officiell öppningsceremoni, Gazcon A/S

2012-10-30

Gazcon A/S, som nyligen förvärvades av Atlas Copco, designar, tillverkar och distribuerar kväve- och syregeneratorer med hjälp av teknik som kallas Pressure Swing Adsorption (PSA). Företaget har 21 anställda.

Atlas Copco Quality Air Division: Gazcons öppningsceremoni - Horst Wasel, Bjarne Fog, Helle Fog, Tim Florizoone

från vänster till höger: Horst Wasel - President Atlas Copco Quality Air division, Bjarne Fog - General Manger Gazcon, Helle Fog - Quality & Finance Manager Gazcon, Tim Florizoone - Integration

Kväv- och syrgas levereras vanligen till kund via rörledningar, bulkbehållare och cylindrar. PSA-tekniken gör, i kombination med luftkompressorer och torkar, att små- och medelstora förbrukare av gas på ett ekonomiskt sätt kan generera gaserna på plats, vilket minskar kostnaderna och sänker utsläppen. Kväve används vanligen inom marin-, elektronik-, livsmedels- och dryckesindustrin, medan syre används till exempel inom medicinska tillämpningar, metallbearbetning och vid hantering av spillvatten.

”Det faktum att Gazcon nu är en del av Atlas Copco Group är goda nyheter för alla människor som arbetar på, eller tillsammans med, Gazcon”, säger Horst Wasel, President för Atlas Copco Quality Air Division. ”Med ett komplett sortiment av kväve- och syregeneratorer har vi stora möjligheter att expandera på den internationella marknaden”.

Gazcon är framför allt starka på den marina marknaden, där deras inerta gassystem ger maximal säkerhet vid sjötransporter av olja och gas. Företaget erbjuder såväl en rad olika standardgeneratorer som helt skräddarsydda lösningar.

”Gazcon har alltid präglats av sin starkt motiverade personal och vi är en lyhörd, flexibel och kompetent organisation”, säger Bjarne Fog, General Manager på Gazcon A/S, ”Tillsammans med styrkan, storleken och produktutbudet hos Atlas Copco, kan Gazcon nu se fram emot fortsatt utveckling och tillväxt”.

Gazcon A/S är en del av Quality Air division inom affärsområdet Kompressorteknik. För mer information, besök webbplatserna för Gazcon och Atlas Copco nitrogen.

Hämta bilder här.

Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, expandrar och luftbehandlingssystem, gruv- och anläggningsutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, är baserat i Stockholm och har en global närvaro i fler än 170 länder. 2011 hade Atlas Copco 37 500 anställda och intäkter på SEK 81 miljarder (EUR 9 miljarder).

Quality Air är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Den har till uppgift att utveckla, utforma, tillverka och marknadsföra torkar, utrustning för avfuktning och produktion av gas, medicinska luftlösningar samt biogasförädling i hela världen. Produkter erbjuds under flera olika varumärken till en mängd olika industrier, t.ex. olja, gas, kemi, industritillverkning, medicin och uthyrningsverksamhet. De huvudsakliga tillverkningsanläggningarna ligger i Kina, Belgien, Italien och USA. Divisionens huvudkontor ligger i Antwerpen i Belgien.