Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copcos utvecklingsteam får Environmental Award för 2012

Atlas Copcos utvecklingsteam får Environmental Award för 2012

2013-07-15

Wilrijk, Belgien, juli 2013. Atlas Copcos Environmental Award för 2012 går till teamet som utvecklade den banbrytande nya kompressorn GA VSD+. Den innovativa kompressorn kan halvera energiförbrukningen jämfört med traditionella kompressorer, och den lägger ribban för energieffektivitet i hela branschen.

(från vänster) Gert Follens, president för Industrial Air-divisionen och produktchefen Bert Derom delar ut utmärkelsen.

Bert Derom, som är produktchef i Belgien, och hans projektgrupp vid Industrial Air-divisionen inom kompressorteknik i Antwerpen fick utmärkelsen, och ett kontant pris på 5 800 EUR att använda till ett miljöinitiativ eller projekt.

Jag vill gratulera hela gruppen. Den här kompressorn är ett stort framsteg som både våra kunder och miljön har nytta av”, sa Andrew Walker, ordförande för SHE-rådet (Safety, Health and Environmental) och president för Atlas Copcos Compressor Technique Service-division. ”Det här befäster Atlas Copcos position som ett ledande företag med innovativa produkter, både när det gäller energieffektivitet och produktivitet.”

Den stora nyheten när det gäller GA VSD+ är att den inre, oljekylda magnetmotorn är integrerad med kompressorelementet, vilket ger en mindre, lättare, tystare och mer effektiv maskin. Den nya kompressorn togs emot väl av marknaden, och fler än 500 enheter såldes på två veckor från lanseringen i april. Om du vill ha mer information om GA VSD+ kan du gå till: www.atlascopco.com/gavsdplus

Hämta bilder här.

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expandrar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och global räckvidd som sträcker sig över fler än 170 länder. Under 2012 hade Atlas Copco 39 800 anställda och intäkter på SEK 90,5 miljarder (EUR 10,5 miljarder).

Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik tillhandahåller industriella kompressorer, gas- och processkompressorer och expandrar, luft- och luftbehandlingsutrustning och lufthanteringssystem. Det stöds av ett globalt servicenätverk och erbjuder särskilda uthyrningstjänster. Kompressorteknik tar fram innovationer för hållbar produktivitet inom tillverknings-, olja och gas- samt processindustrin. De huvudsakliga enheterna för produktutveckling och tillverkning finns i Belgien, Tyskland USA, Kina och Indien.