Media / Lokala företagsnyheter / Innovation på gång på Hannover-mässan: Atlas Copco presenterar nytt på ComVac

Innovation på gång på Hannover-mässan: Atlas Copco presenterar nytt på ComVac

2011-02-24

Antwerpen, Belgien, 24 februari 2011: Atlas Copco meddelade idag att man lanserar en rad nya lösningar under ComVac-utställningen (på Hannover-mässan) som öppnas 4 april 2011.

Nyckelinnovationerna omfattar en centrifugalkompressor med höghastighetsdrivning som konstruerats särskilt för rekordartade energibesparingar, en serie nya, ultraeffektiva adsorptionstorkar, innovativ styrprogramvara (övervakning av flera kompressorer) samt ny oljefri scrollteknik som förbättrar installationsflexibiliteten. I Atlas Copcos monter (hall 26, monter B40) visas de senaste innovationerna inom Atlas Copcos produkt- och tjänsteutbud i form av en komplett, egenutvecklad och integrerad installation.

En komplett, prova-på-installation

För första gången i Hannover får kunderna se en helt integrerad installation som utformats på samma sätt som på fabriksgolvet. Den omfattar Atlas Copcos oljeinsprutade GA-skruvkompressor, utrustning för luftbehandling (ny serie adsorptionstorkar som höjer energieffektiviteten till följd av minimalt tryckfall, optimerad regenereringscykel och konstant tryckdaggpunkt ned till -70 °C), den nya ES6-styrenheten (ny programvara som övervakar upp till 6 kompressorer samtidigt och väljer rätt kompressor när som helst under produktion med onlinevisning), luftbehållare och en kvävgasgenerator. Installationen uppvisar den smidiga integreringen av alla komponenter som bidrar till ökad produktivitet och minskade driftskostnader.

En framgångsberättelse inom innovation

Atlas Copcos oljefria ZH 350+-centrifugalkompressor med höghastighetsdrivning är resultatet av intensiv forskning och utveckling och kommer att lanseras på ComVac. Den har konstruerats för de kunder inom läkemedels-, elektronik-, flyg- och bilindustrin som efterfrågar högsta kompressorprestanda vad gäller energieffektivitet och tillförlitlighet. Den här industriella, trestegs centrifugalkompressorn för medelhögt tryck är den första på marknaden som har en höghastighetsmotor och saknar växellåda. Den ger enastående energibesparingar jämfört med traditionella turbokompressorer. De första enheterna levereras i juni.

Nya energieffektiva MD-/ND-adsorptionstorkar

Atlas Copco utvidgar sin populära torkserie med oljefri skruvteknik till centrifugalområdet (turbo) när den nya MD 2000 lanseras (som når daggpunkter ned till -25 °C). MD-torkar kännetecknas av ingen förlust av tryckluft, inga krav på freon, filtrering eller elektrisk uppvärmning. De förbrukar upp till 120 watt, vilket motsvarar två glödlampor.

Dessutom lanseras en serie nya energieffektiva adsorptionstorkar med låg daggpunkt. De här torkarna kan nå daggpunkter ned till -40 °C. Besökare i Atlas Copcos monter kan ta en titt på den ekonomiska ND 1800, som är kompatibel med skruvkompressorer och kan spara upp till 50 % av kostnaderna under sin livslängd jämfört med traditionella tvåtornstorkar.

Gör-det-själv-kvävgas

Atlas Copco är en av få tillverkare som levererar ett komplett system för kvävgasproduktion som konstruerats och tillverkats inom företaget. NG-kvävgasgeneratorn ger ett tillförlitligt, kostnadseffektivt kvävgasflöde på plats med en renhet på upp till 99,999 %. Maskinen utgör en del av den integrerade installationen i montern.

Få ner energikostnaderna

Den oljeinsprutade GA-maskinen som visas representerar en serie oljeinsprutade skruvkompressorer som är resultatet av kontinuerliga förbättringar som höjer produktiviteten och samtidigt driver ned energikostnaderna. Det avancerade skruvelementet förbättrar den fritt avgivna luftmängden (FAD) med upp till 8 % jämfört med den föregående generationens element.

Ytterligare förbättringar av GA-maskinernas energieffektivitet kan hänföras till kyltorken R410A som har integrerats i hela Atlas Copcos serie av oljeinsprutade skruvkompressorer. Torken lanserades i juni 2009 och dess direkta energiförbrukning har minskats med 40 % även vid full belastning (jämfört med föregående generation av Atlas Copcos integrerade torkar).

Ledarskap inom oljefri luft

Ett antal andra nya innovationer inom oljefri teknik kommer att visas, till exempel skruvblåsmaskinen ZS+ VSD som ger betydande energibesparingar för anläggningar för pneumatisk transport och behandling av avloppsvatten tack vare omvandling från lobkonstruktionen. De nyaste lösningarna för medicin- och marinindustrin kommer också att finnas i montern.

Den nya oljefria scrollkompressorn SF 17-22 kW är resultatet av kontinuerlig innovation hos Atlas Copco. Förutom att garantera kunderna högre tillgänglighet har Atlas Copcos egen produktion av scrollelement gjort det möjligt för företaget att öppna upp nya möjligheter för kunder med höga krav på luftkvalitet (sjukhus, laboratorier, bryggerier, läkemedelstillverkare, med flera). Den här flexibla kompressorn som består av ett nyligen utvecklat 5,5 kW-scrollelement i en installation med flera kärnor, kan uppgraderas för att hantera ökade luftbehov. Optimerad kylflödeskonstruktion, tryckfall och lägre temperatur på inloppsluften resulterar i ökad tillförlitlighet, upp till 51 % högre fritt avgiven luftmängd och upp till 6 % lägre specifikt energibehov jämfört med föregående scrollsortiment.

Kundåterkoppling är nyckeln till framgång

Stephan Kuhn - President Compressor Technique Business Area

Stephan Kuhn – chef för affärsområdet Kompressorteknik

De innovationer vi presenterar på Hannover ComVac-mässan är resultatet av vårt arbete som styrs av att lyssna på våra kunder”, säger Stephan Kuhn, chef för Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik.

Vi välkomnar dem hit så att de kan uppleva hur deras återkoppling omsätts till förbättringar inom hållbar produktivitet, tillförlitlighet och klassens bästa lösningar och tjänster.”

• Ellen Steck, ansvarig för kommunikation och varumärkesprofilering hos Atlas Copco Kompressorteknik
    E-post: ellen.steck@be.atlascopco.com

Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik utvecklar, tillverkar, marknadsför och underhåller oljefria och oljeinsprutade stationära luftkompressorer, transportabla luftkompressorer, gas- och processkompressorer, turboexpandrar, elkraftsgeneratorer, luftbehandlingsutrustning och lufthanteringssystem. Det erbjuder även särskilda uthyrningstjänster. Det skapar innovationer för överlägsen produktivitet inom tillämpningar som tillverkning, anläggning och processindustrin världen över. De huvudsakliga produktutvecklings- och tillverkningsenheterna finns i Antwerpen, Belgien. Ta reda på mer på http://www.atlascopco.se/