Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco en av Sveriges bästa arbetsgivare

Atlas Copco en av Sveriges bästa arbetsgivare

2011-02-21

Atlas Copco rankas som den nionde bästa arbetsgivaren i Sverige enligt en undersökning där företagens egna medarbetare har fått bedöma sina arbetsgivare.

Atlas Copco Sweden - Adam Airosto, vd/General manager - Ãsa Jacobsson, produktingenjör

Adam Airosto, vd/General manager - Åsa Jacobsson, produktingenjör

Under mer än ett sekel har Atlas Copco varit världsledande inom lösningar som höjer industrins produktivitet. Inom affärsområdet Kompressor Teknik utvecklas, tillverkas och säljs tryckluftskompressorer av olika modeller. Här arbetar Adam Airosto och Åsa Jacobsson som vd respektive produktingenjör.

Hur kommer det sig att ni valt Atlas Copco?
Adam: – Internationellt sett ligger svensk industri i framkant och jag gillar att vara med där det händer. Atlas Copco är ett ledande varumärke inom branschen och här kan du utvecklas på sikt.
Åsa: – Jag sökte mig till branschen eftersom jag alltid tyckt att industri och teknik är häftigt. Det är något visst med tekniskt avancerade maskiner i stora volymer och råa miljöer. Min första kontakt med Atlas Copco var under studietiden då jag praktiserade på en av koncernens kompressorfabriker i Italien. Det var spännande att få vara med i produktionen ”på golvet”. Och det gav mig även en bra erfarenhet inför mitt nuvarande jobb.

Vad gör Atlas Copco till en bra arbetsgivare?
Åsa: – Det känns att företaget satsar på dig och att du har stora utvecklingsmöjligheter, både lokalt och globalt.
Adam: – Samverkan, engagemang och förnyelse. Vi strävar efter en flexibel och öppen anda där medarbetarna når sina personliga mål. Och känner stolthet hela vägen dit.

Söker Atlas Copco fler kvinnliga medarbetare?
Adam: – Historiskt sett har vi haft svårt att locka tjejer till företaget eftersom branschen alltid varit mansdominerad. Men det senaste decenniet har vi haft en ökning av kvinnliga ansökningar och anställt fler. Vi arbetar strategiskt för att den trenden ska fortsätta.
På vilket sätt?
Adam: – Attityd och kompetens går alltid först, den bästa kandidaten ska ha jobbet. Men har vi två sökanden med samma kvaliteter där den ena är man och den andra kvinna, går kvinnan först. Att få in fler tjejer i organisationen bidrar till balans, dynamik och nya perspektiv. Av samma anledning arbetar vi även aktivt för att försöka hålla ett brett åldersspann och rekrytera fler personer med annan etnisk bakgrund.

Hur är sammanhållningen på arbetsplatsen?
Åsa: – Den är stark, även över nationsgränserna. Oavsett om du befinner dig i Sverige, Belgien, Pakistan eller Dubai, känns kollegorna som en andra familj. Jag tror att det beror mycket på att vi alla upplever en stark stolthet över att arbeta på Atlas Copco, över varumärket, och kvalitén på våra produkter.

De attribut som är gemensamma för de topplacerade företagen och som därmed är avgörande för att ha nöjda medarbetare är bland annat att medarbetarna upplever att de har en bra balans mellan arbete och privatliv, att företaget kan erbjuda dem utmanande arbetsuppgifter och stort ansvar, men också att företaget upplevs som framgångsrikt och är en god referens för den framtida karriären.

Jag är oerhört glad och stolt. Att vi börjar uppmärksammas alltmer externt som en attraktiv arbetsgivare är väldigt positivt. Jag tror att våra värderingar, vårt långsiktiga sätt att arbeta, spännande utmaningar och det globala samarbetet mellan kollegor gör att många trivs, utvecklas och stannar länge, säger Jeanette Livijn, personalchef för Atlas Copco-gruppen.

Atlas Copco grundvärderingar Interaction, Innovation och Commitment är något som starkt påverkar företaget även som arbetsgivare - Vi utmanar oss själva hela tiden och vi vet att There is always a better way, avslutar Jeanette Livijn.

Undersökningen är genomförd av employer branding-företaget Universum och dryg 14 600 anställda vid olika företag i Sverige har deltagit. Undersökningen gjordes mellan juni och september 2010.

Text: Jeanette Lundbeck, Universum, & Hanna Jacobsson, Atlas Copco AB