Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco samordnar EU-initiativ för hållbara smarta gruvsystem

Atlas Copco samordnar EU-initiativ för hållbara smarta gruvsystem

2016-12-20

Atlas Copco Rock Drills AB har utsetts till samordnare för det europeiska konsortiet om hållbara smarta gruvsystem (Sustainable Intelligent Mining Systems – SIMS). Detta initiativ från gruvindustrin finansieras av Horisont 2020, EU:s största forsknings- och innovationsprogram någonsin. Horisont 2020 är avsett att främja hållbar ekonomisk tillväxt och har politiskt stöd från EU:s ledare och EU-parlamentet. Läs mer om detta spännande initiativ på SIMSmining.eu.

Atlas Copco antar utmaningen att samordna gruvindustrin inom EU framåt

För att skapa arbetstillfällen och samtidigt förbättra rutinerna inom gruvdriften världen över efterlyste Horisont 2020 nya innovationer inom den europeiska gruvindustrin. De som antog utmaningen utgör nu ett konsortium av elva organisationer från Sverige, Finland, Tyskland och Polen.

Som samordnare för initiativet ansvarar Atlas Copco bland annat för informationsutbytet mellan projektkonsortiets medlemmar och med externa intressenter, som kunder, politiker och samhället i stort. Förutom Atlas Copco består SIMS-konsortiet av ABB, Agnico Eagle, Boliden, Ericsson, KGHM Cuprum, K+S KALI, LKAB, Mobilaris, Luleå tekniska universitet och RWTH Aachen University.

”Intressenterna har höga förväntningar, men med ett så starkt konsortium är vi säkra på att vi kan leverera”, säger Mikael Ramström, chef för Global Strategic Projects and Alliances inom divisionen Atlas Copco Underground Rock Excavation, som nu axlar rollen som projektkoordinator för SIMS.

Forma gruvdriftens framtid

Atlas Copco erbjuder utrustning för borrning och bergbrytning genom ett globalt nätverk. Med nya framsteg inom batteridriven utrustning med låga utsläpp samt telematik och automatisering är det väletablerade svenska företaget en viktig drivkraft bakom den teknik som ska forma gruvdriftens framtid. Företagets starka grund inom branschen i kombination med deras framåttänkande gjorde Atlas Copco till det självklara valet för att samordna detta konsortium med en total budget på 16 miljoner euro över tre år.

”Vi är mycket stolta över att få leda detta konsortium. Det har varit otroligt spännande att utveckla detta vinnande projektförslag tillsammans med övriga konsortiemedlemmar. Vi ser fram emot nästa fas och förbereder oss för uppstarten av SIMS-initiativet”, säger Andreas Nordbrandt, President för divisionen Atlas Copco Underground Rock Excavation.

Förändra allmänhetens uppfattning om gruvindustrin

SIMS-konsortiet arbetar inte bara för att stödja den ekonomiska tillväxten, utan även för att förändra synen på gruvindustrin som helhet i positiv riktning. Med innovativa lösningar som fokuserar på säker, effektiv och miljövänlig gruvdrift kommer SIMS-medlemmarna att visa att hållbara metoder inte bara är önskvärda utan helt nödvändiga för en hållbar gruvdrift.

Varje SIMS-partner kommer att visa upp sina innovationer i aktiva gruvor runt om i Europa. Den teknik som kommer att visas är bland annat Ericssons 5G-kommunikation, ABB:s 800xA-processtyrning, Mobilaris underjordiska positioneringssystem samt Atlas Copcos batteridrivna utrustning och automationsteknik för gruvbrytning.

Atlas Copco är stolt över att kunna spela en så viktig roll i utvecklingen av de banbrytande innovationer som utvecklas av alla SIMS-partner. ”SIMS är ett fantastiskt tillfälle, och vi ser fram emot ett nära samarbete med våra etablerade partner under de kommande tre åren och i framtiden”, säger Morgan Rody, Atlas Copco:s projektledare för SIMS.

För att ytterligare säkerställa framstegen inom hållbar gruvdrift kommer SIMS-konsortiets arbete att dokumenteras väl, och resultatet kommer att delges intressenterna inom den europeiska och globala gruvindustrin. Resultaten kommer med säkerhet att visa hur innovatörer från EU gör framtiden för global gruvdrift möjlig.

Läs mer om SIMS på: SIMSmining.eu

Kontaktpersoner:

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.

Underground Rock Excavation är en division inom Atlas Copcos affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av tunneldrivnings- och gruvbrytningsutrustning för olika underjordsapplikationer på den globala marknaden. Atlas Copcos fokus på innovativ produktutveckling och servicestöd ger ökad kundnytta. Divisionens huvudkontor och största produktionsenhet ligger i Sverige.