Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco Air & Gas Purification öppnar ny produktionsanläggning

Atlas Copco Air & Gas Purification öppnar ny produktionsanläggning

2014-01-27

22 januari 2014 – Oosterhout, Nederländerna – Atlas Copco Air & Gas Purification har invigt sin nya produktionsanläggning i Oosterhout i Nederländerna. Anläggningen kommer att tillhandahålla kundanpassade lösningar för rening av luft och gas samt biogasförädling.

Invigningsceremoni för Atlas Copco Air

Stephan Kuhn, Business Area President för Atlas Copco Kompressorteknik; Mr. drs. S.W.Th. Huisman, borgmästare i Oosterhout;Mr. Horst Wasel, President för Quality Air Division

Den 4000 kvm stora anläggningen drivs i enlighet med principer för resurssnål tillverkning för att konstruera, tillverka och ge service för kundanpassade lösningar inom olja och gas, petrokemi, marin teknik och behandling av avloppsvatten och kan erbjuda avancerad teknik för användning inom biogasförädling.

Atlas Copcos förmåga att erbjuda innovativa lösningar inom luft- och gasbehandling hjälper företagets globala kunder att höja sin produktivitet och dra nytta av avesvärt lägre energiförbrukning.

”Luft- och gasbehandling, inklusive kvävgasproduktion och biogasförädling, är viktiga tillväxtsegment för oss,” säger Rob van den Hout, General Manager på Atlas Copco Air & Gas Purification.” Tack vare vår nya anläggning kommer vi att kunna bygga ut vårt produkt- och serviceutbud i syfte att betjäna samtliga våra kunder på ett bättre och snabbare sätt.”

Air & Gas Purification-anläggningen i Nederländerna har ungefär 80 anställda och är en del av Quality Air-divisionen inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik.

Atlas Copco Air

Ny anläggning hos Atlas Copco Air & Gas Purificiation i Oosterhout, Nederländerna

• Jeannette Verzijl
    Manager Communication & Competence Development
    Atlas Copco Compressors Nederland
    Telefon:- +31 (0)78 6230 301
    E-post:- jeannette.verzijl@nl.atlascopco.com
  • Jeroen Hoen
    Vice President Communication & Competence Development
    Quality Air-divisionen
    Telefon:- +32 (0)3 401 94 19
    E-post:- jeroen.hoen@be.atlascopco.com

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expandrar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och global räckvidd som sträcker sig över fler än 170 länder. Under 2012 hade Atlas Copco 39 800 anställda och intäkter på SEK 90,5 miljarder (EUR 10,5 miljarder).

Quality Air är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Den har till uppgift att utveckla, utforma, tillverka och marknadsföra torkar, utrustning för avfuktning och produktion av gas, medicinska luftlösningar samt biogasförädling i hela världen. Produkter erbjuds under flera olika varumärken till en mängd olika industrier, t.ex. olja, gas, kemi, industritillverkning, medicin och uthyrningsverksamhet. De huvudsakliga tillverkningsanläggningarna ligger i Kina, Belgien, Italien och USA. Divisionens huvudkontor ligger i Antwerpen i Belgien.