Media / Lokala företagsnyheter / Innovation som har förändrat en bransch: Hydraulhammaren fyller 50

Innovation som har förändrat en bransch: Hydraulhammaren fyller 50

2013-10-02

Den här månaden firar Atlas Copco Construction Tools, i Essen, Tyskland, 50-årsjubileumet sedan hydraulhammaren uppfanns. En innovativ idé som kom till i den tyska staden Essen för ett halvt sekel sedan har förändrat tillveknings- och gruvindustrierna, och är nu en global standard.

Krupp Berco Bautechnik, som köptes av Atlas Copco år 2002, utvecklade den riggmonterade hydraulhammaren, och tog ut ett patent år 1963. Den första maskinen HM 400 väckte ett enormt intresse på mässan i Hannover år 1967, och fler än 2 000 enheter såldes.

Sparar tid och mantimmar

Världens första riggmonterade hydraulhammare: HM 400

Syftet var att spara tid och arbete i demolerings- och gruvverksamheter i en tid då tryckluftsverktyg användes i stor omfattning, och det nya konceptet var mycket framgångsrikt. Det innebar att en person som styrde en riggmonterad hydraulhammare kunde utföra samma mängd arbete som flera operatörer med tryckluftsverktyg.

Den här innovationen var startskottet för en stor omvälvning inom bygg- och gruvdriftsindustrierna. Idag används hydraulhammare i stor omfattning, och dussintals tillverkare världen över tillverkar maskiner av det här slaget under en mängd olika varumärken. Tiotusentals maskiner säljs världen över varje år.

Innovation – ett kärnvärde för Atlas Copco

Atlas Copco HB 4100: idag används hydraulhammare i hela världen

Gordon Hambach, produktchef för Power Demolition Tools, Atlas Copco Construction Tools: ”Vi tror att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Den innovativa andan är en viktig del av Atlas Copcos identitet, en viktig del av vårt sätt att göra affärer. Det är även den drivkraften som har gjort oss till ledare i vår bransch. Innovation är det som i slutändan driver långsiktig lönsamhet och tillväxt.”

Om du vill ha mer information kontaktar du:Atlas Copco är en världsledande industrikoncern inom kompressorer, expandrar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och är verksamt i fler än 170 länder globalt. 2012 hade Atlas Copco cirka 39 800 anställda och intäkter på SEK 90,5 miljarder (EUR 10,5 miljarder).

Atlas Copco Construction Tools är en division inom Atlas Copcos affärsområde Bygg- och anläggningsteknik. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför hydraul-, trycklufts- och bensindriven utrustning för demolerings-, återvinnings-, kompakterings-, bergborrnings- och betongtillämpningar. Produkterna marknadsförs och säljs under olika märken via en världsomfattande försäljnings- och serviceorganisation. Divisionen har sitt huvudkontor i Stockholm och produktionsenheter i Europa, Afrika och Asien.