Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco vald leverantör av gruvutrustning till LKABs nya satsning i Svappavaara

2014-12-18

Atlas Copco har valts till leverantör av produktionborrutrustning till mineralkoncernen LKAB’s nyaste gruvort Svappavaara. Även fullserviceavtal och borrverktygsavtal för borrvagnar ingår i avtalet.

Svappavaara är LKAB:s mest expansiva område, och planen är att tre nya gruvor ska öppnas de närmaste åren, Gruvberget, Mertainen och Leveäniemi. Gruvberget är redan igång. Borrvagnar, borrverktyg och service från Atlas Copco kommer att levereras i takt med att gruvorna i Mertainen och Leveäniemi öppnas.

- Svappavaarafältens gruvdrift är en viktig del av LKAB’s, men också Sveriges, försörjning av järnmalm.Det är viktigt för oss att få vara en partner i denna spännande utveckling, säger Bo-Göran Johansson, Verkställande Direktör för Atlas Copcos svenska bolag för Gruv- och bergbrytning.

- Atlas Copco och LKAB har en lång historia av samarbete, och vi är mycket glada över att detta samarbete nu fortsätter in i framtiden. Vi har fått förmånen att vara en del i att säkra Sveriges framtida järnmalmsproduktion, säger han.

Avtalet som ingåtts är ett ramavtal, vilket innebär att det träder i kraft i takt med att de nya gruvorna startas, och till borrutrustningarna har ett långsiktigt serviceavtal tecknats. Servicearbetet kommer att vara inriktat på att ständigt förbättra borrvagnarnas produktionsresultat, och bidra till en säker gruvdrift i LKABs nya gruvor. Atlas Copco har också valts som leverantör av borrverktyg för borrvagnar, och i detta avtal ingår även service av borrverktygen.

För mer information var vänlig kontakta:

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2012 hade Atlas Copco 39 800 anställda och en omsättning på 90.5 miljarder kronor.