Media / Lokala företagsnyheter / Stockholms hemligaste gruva öppnar för allmänheten

Stockholms hemligaste gruva öppnar för allmänheten

2012-04-17

Stockholm den 17 april 2012: I över 70 år har de varit en väl bevarad hemlighet – Atlas Copcos gruvgångar 20 meter rakt ned i urberget, mitt under Sickla Köpkvarter. De över tre kilometer långa gruvorterna har tidigare använts för att testa ny gruv- och borrteknik. Nu öppnas gruvan för allmänheten med invigning den 21 april.

I ett samarbete mellan Atlas Copco, Nacka kommun, Stockholms läns museum och fastighetsägaren Atrium Ljungberg, anordnas från och med den 21 april guidade rundvandringar varje helg. Utöver gruvan innefattar visningarna också stora delar av det industrihistoriskt unika Sicklaområdet, där flera av de industrier som satte sin prägel på Stockholm i slutet av förra sekelskiftet hade sin hemvist.

"Sickla industriområde var lite som dåtidens Silicon Valley och hade en mycket viktig roll för svensk industriutveckling"
, säger Lennart Rosander, industrihistoriker vid Stockholms läns museum. Från denna region kom många svenska uppfinningar, bland annat en dieselmotor som kunde växla mellan fram och back, utvecklad av uppfinnaren Jonas Hesselman.

Idag har gruvan två nivåer, en på 20 och en på 40 meters djup under marken. Testning och utveckling av Atlas Copcos produkter sker fortfarande på 40-metersnivån, ett område som dock inte kommer att vara öppet för allmänheten.

Gångarna började användas av Atlas Copco redan 1938 för tester av nyutvecklade bergborrar. Berget var perfekt för ändamålet eftersom det är massivt och inte spricker när man borrar i det. Bergarten är gnejs och granit.

Rundvisningarna kommer att ske varje helg med maximalt antal besökare om 20 per gång.  Mer information om rundvisningen och biljettköp finns på www.sicklaovanunder.se.

"Atlas Copco-gruvan är inte bara en spännande plats utan också en viktig del av vårt företags historia. Därför är vi väldigt stolta att nu kunna visa upp den för nya besökare i ett så här bra sammanhang", säger Ronnie Leten, vd och koncernchef för Atlas Copco.

"Vi är stolta över att vi kan bidra till ett spännande nytt besöksmål i stockholmsregionen", säger Lena Dahlstedt, stadsdirektör i Nacka kommun.

"Vi vill skapa mötesplatser med själ och innehåll. Atlas Copcos hundraåriga historia här har lagt grunden för det nya Sickla – den innovativa platsen för framtidens företag. Att låta våra besökare ta del av gruvan och områdets dåtid, nutid och framtid rimmar väl med våra värderingar och det sätt vi vill arbeta på", säger Ingalill Berglund, vd för fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

För ytterligare information kontakta:

• Daniel Frykholm, Presschef
    08-743 8060 eller 070-865 80 60
Fakta om rundturen:
Sickla - ovan och under jord är ett samarbete mellan Atlas Copco, Atrium Ljungberg, Nacka Kommun och Stockholms läns museum. Under 1,5 timme får du som besökare uppleva hur den industriella revolutionen vuxit fram, utvecklat och förändrat Sickla. Det är en fascinerande berättelse som i det lilla perspektivet också berättar en större historia om Sverige, våra företag och människorna som levt och verkat här. Rundturen avslutas i Atlas Copco-gruvan.

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2011 hade Atlas Copco 37 500 anställda och en omsättning på 81 miljarder kronor. Mer information finns på www.atlascopco.com.