Media / Lokala företagsnyheter / Ny produktserie för Atlas Copco Portable Air Division

Ny produktserie för Atlas Copco Portable Air Division

2010-09-02

Som en utvidgning av Portable Air-sortimentet med kompressorer och generatorer har Atlas Copco beslutat att överföra WEDA-seriens dränkbara pumpar från Construction Tools Division (CTO) till Portable Air Division (APE).

"Pumpindustrin har stort samröre med de produkter vi erbjuder nu, särskilt med vår befintliga kundbas för generatorer inom anläggnings-, uthyrnings- och gruvindustrin. I pumpindustrin ser vi intressanta tillväxtmöjligheter och utvidgningsmöjligheter för divisionen", säger Geert Follens, VD för Atlas Copco Portable Air Division.

GeertFollens.jpg
Det första steget är överföringen av försäljnings-, service- och rapporteringsavdelningarna. Den överföringen påbörjas den 1 september 2010. Produktionen, som för närvarande sker i CTO-fabriken i Saint Valery i Frankrike, kommer att överföras till APE-anläggningen i Bad Öynhausen i Tyskland.

Elsie Vestraets, PR Coordinator på Portable Air Division
Tel. +32 (0)3 401 98 11 / e-post: elsie.vestraets@be.atlascopco.com

Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, gruv- och anläggningsutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Koncernen levererar hållbara lösningar för ökad kundproduktivitet med innovativa produkter och tjänster. Företaget, som grundades 1873, är baserat i Stockholm i Sverige och har en global närvaro i mer än 170 länder. 2009 hade Atlas Copco cirka 30 000 anställda och intäkter på SEK 64 miljarder (EUR 6,0 miljarder). Läs mer på www.atlascopco.com.

Portable Air är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik, som utvecklar, tillverkar och marknadsför portabla kompressorer, högtrycksboosters och generatorer för portabel kraft över hela världen. Produkterna erbjuds under ett flertal märken till en rad industrier, bl.a. anläggning, gruvindustri, olja och gas samt uthyrning. Divisionens huvudkontor och huvudsakliga utvecklingscentrum ligger i Antwerpen i Belgien. Produktionsanläggningar finns i hela världen, huvudsakligen i Belgien, USA, Indien, Brasilien och Kina.