Media / Lokala företagsnyheter / Atlas Copco Portable Air blir Portable Energy

Atlas Copco Portable Air blir Portable Energy

2011-07-07

Antwerpen, 1 juli, 2011Med början den 1 juli byter Portable Air Division namn till Portable Energy Division, ett namn som bättre återspeglar divisionens utökade produktsortiment. Portable Energy Division har sitt fokus på fem ”pelare”, där var och en är kopplad till en specifik produktgrupp: Luft (portabla kompressorer), Ström (portabla generatorer), Ljus (portabla belysningsmaster), Vatten (portabla pumpar) och Begagnad utrustning.

GeertFollens.jpg
De första två pelarna, Luft och Ström, gäller produkter som Portable Air Division har levererat i flera år. Kompressorer var den viktigaste produkten när divisionen startades för 21 år sedan, och under de två senaste åren har Portable Air Division satsat mer och mer på portabla generatorer. De här produkterna ses nu som en del av kärnverksamheten (Atlas Copco började leverera generatorer 1986).

Under 2010 lade divisionen till den tredje och fjärde pelaren, Ljus och Vatten. Det var resultatet av en särskild inriktning på marknaden för belysningstorn, och att pumpar lades till i sortimentet i september (WEDA-serien med dränkbara pumpar överfördes från Construction Tools Division till Portable Air Division).
Sam Waes, som nyligen utsågs till Business Development Manager, utvecklar den femte pelaren, Begagnad utrustning.

Geert Follens, President för Portable Energy Division: ”Att byta namn på divisionen till Portable Energy är ett logiskt steg i processen att utveckla vårt produktsortiment. Med de fem pelarna kan vi erbjuda våra kunder kompletta, portabla energilösningar. Det här utökade produktsortimentet kommer, tillsammans med vårt fokus på byggbranschen inom det nya affärsområdet Bygg- och anläggningsteknik, att ge oss de verktyg vi behöver när vi ska sätta våra kunder i centrum och ge bästa möjliga service.”

Portable Energy är en division inom Atlas Copcos affärsområde Bygg- och anläggningsteknik som utvecklar, tillverkar och marknadsför portabla kompressorer, högtrycksboosters, generatorer och dränkbara pumpar för avvattning över hela världen. Produkterna erbjuds under ett flertal märken till en rad industrier, bl.a. anläggning, gruvindustri, olja och gas samt uthyrning. Divisionens huvudkontor ligger i Antwerpen i Belgien. Produktionsanläggningar finns i hela världen, huvudsakligen i Belgien, USA, Indien, Brasilien och Kina.

Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, gruv- och anläggningsutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Koncernen levererar hållbara lösningar som tack vare innovativa produkter och tjänster förbättrar kundernas produktivitet. Företaget grundades 1873 och är baserat i Stockholm, Sverige, och har en global närvaro i fler än 170 länder. 2010 hade Atlas Copco cirka 33 000 anställda och intäkter på SEK 70 miljarder (EUR 7,3 miljarder). Läs mer på www.atlascopco.com.