Media / Lokala företagsnyheter / “En del av Volvos succé” Atlas Copco Tools får Volvo Cars Quality Excellence Award

2014-11-27

Atlas Copco Tools har tilldelats den prestigefulla utmärkelsen Volvo Quality Excellence (VQE) Award av Volvo Cars. Priset ges årligen till leverantörer, som uppfyller ett antal högt ställda krav och är ett bevis på att man tillhör de bästa i sin bransch.

• Vi är förstås väldigt stolta och glada över detta, säger Jérome Uliana, General Manager på Atlas Copco Tools Nordic. Det är en utmärkelse till alla i organisationen och bekräftar att vi gör ett bra jobb. Inte minst viktigt med tanke på att Volvo Cars är inne i en viktig period nu med lanseringen av både ny bilplattform och motorfamilj.

Från idé till montering
Atlas Copco Tools är global leverantör av monteringsverktyg och system till Volvo Cars, framförallt till monteringsfabrikerna i Torslanda, Gent och Chengdu samt motorfabrikerna i Skövde och ZhangJiakou.

Bo Carmén är försäljningsingenjör vid Atlas Copco Tools i Göteborg och har servat Volvo med produkter och kunskap sedan 1988. Dessförinnan arbetade han på Volvo Torslanda i 15 år, så han har gedigen kunskap om vilka krav som ställs ute i produktionen.
  • Vi är i regel med på konstruktions- och prototypsstadiet för att redan från början kunna anpassa både bilen och monteringssystemet till rationell produktion, säger han. Ett exempel är den nya XC90-plattformen och VEA-motorfamiljen, där vi tagit fram smarta lösningar för både motorfabriken och slutmonteringen.

Styr- och kontrollsystem
Monteringsverktygen för VEA-motorerna i Skövde är till 100 procent Atlas Copco och används till höghållfasthetsförband med mycket höga kvalitetskrav.

Det är framförallt tre kriterier som är viktiga; spara sekunder i monteringen, ha full kontroll på åtdragningsmomentet samt hålla nere vikten i skruvförbandet. Alla nya monteringsverktyg är eldrivna och i några stationer ingår också en IT-lösning som Atlas Copco utvecklat speciellt för Volvo. Den består av manöverpaneler som vägleder operatörerna, har automatisk inställning av åtdragningsmoment och andra parametrar samt sparar alla data.

Effektivare produktion
Vad har då Atlas Copco Tools gjort för att förtjäna VQE Award?
  • Framförallt har våra team på Volvos produktionsorter gjort ett fantastiskt jobb, säger Jérome Uliana. I Sverige, Belgien och Kina har de arbetat nära Volvo, varit proaktiva och kommit med förslag till förbättringar både vad gäller produktivitet och ergonomi. Sedan har vi förstås bra produkter och professionell service.
  • Vi har helt enkelt en stark kedja som fungerar varje dag, menar Bo Carmén. I Gent och Chengdu har vi servicetekniker stationerade i fabriken medan andra fabriker servas regelbundet med underhåll och kalibrering. Dessutom erbjuder vi produktionsoptimeringstjänster.

VQE Award delas ut vid en ceremoni i Volvohallen 27 november.

För ytterligare information, kontakta:

Atlas Copcos affärsområde Industriteknik erbjuder industriverktyg, monteringssystem, produkter för kvalitetssäkring, mjukvaror och tjänster genom ett globalt nätverk. Affärsområdet bedriver utveckling för hållbar produktivitet för kunder inom fordons- och flygindustrierna, industriell tillverkning och underhåll samt inom fordonsservice. De viktigaste enheterna för produktutveckling och tillverkning ligger i Sverige, Frankrike och Japan.