Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Effektivare jobb med nya underjordstruckar i Garpenberg

Effektivare jobb med nya underjordstruckar i Garpenberg

Med de nya underjordstruckarna och lastarna ska Elving Långdahl, ägare av transportföretaget Långdahls Åkeri AB, sköta malmtransporterna vid Bolidens gruva i Garpenberg i minst fem år framöver.

Atlas Copco Sweden - Effektivare jobb med nya underjordstruckar i Garpenberg
Företaget Långdahls Åkeri har stor erfarenhet av transporter. De kör mjölk från bönderna till mejerierna och sedan till livsmedelsbutikernas centrallager och till butik. De sköter postleveranser i södra Dalarna samt har budkörningar över hela Sverige. Allt är ovan jord. Men till årsskiftet ändras det, då börjar de även köra malm under jord i gruvan i Garbenberg utanför Hedemora.
  • Det är en stor satsning för oss. Avgörande var att avtalet med Boliden sträcker sig över en längre period på fem år. Då kan vi ersätta de befintliga lastbilarna i gruvan med underjordstruckar och lastare. Visserligen är truckar en dyrare investering, men också mycket effektivare, säger Elving Långdahl, ägare och vd.

Det nya uppdraget innebär att Elving och hans kollegor Jerry Långdahl och Lena Jensen bland annat köper in fyra underjordstruckar MT42 och två lastare Scooptram ST14 från Atlas Copco som levereras under oktober och november.
  • På det här sättet kan arbetet göras effektivare än tidigare. Vår nya underjordstruck kan ta 42 ton jämfört med lastbilarna som tar 28 ton per styck. Det är en stor skillnad, en 50-procentig förbättring, säger han.

En annan fördel är säkerheten, menar Lena Jensen som i och med det nya avtalet kommer att samordna hälsa-, miljö- och säkerhetsarbetet för de cirka 60 medarbetarna vid Långdahls som ska arbeta skift i gruvan.
  • Maskinerna är byggda för att klara stenras. Hytterna är kraftfullare och skyddar förarna bättre, säger hon.

De har tidigare arbetat för Boliden i Garpenberg med att transportera malm mellan gruvan och anrikningsverket där förädlingsarbetet sker. Arbetet nere i gruvan kommer att skötas dels av Långdahls befintliga personal och dessutom tar de över delar av personalstyrka från den entreprenör som utför lastnings- och transportarbetet i gruvan idag.

Under hösten genomför Atlas Copco utbildning för förarna, med både teori och praktik, samt ger fördjupade ämneskunskaper till vissa personer om exempelvis styrsystemet.

Fakta:

Öppet bord
Långdahls Åkeri
- Omsättning: ca 40 miljoner
- Antal anställda: ca 35 st
- Grundades: år 1988
- Det visste ni inte om företaget:
- Aktuell: Från och med 1 januari sköter de malmtransporterna under jord vid Bolidens gruva i Garpenberg.
Underjordstruck MT42
Scooptram ST14