Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Operatörerna förbättrade FlexiROC T15 R

Operatörerna förbättrade FlexiROC T15 R

Borriggen FlexiROC T15 R har bland annat starkare motor och längre matare än sin föregångare. Förbättringarna bygger på idéer och önskemål från de som använder maskinerna.

FlexiROC T15 R
Marcus Leü, produktchef på Atlas Copco Rock Drills i Örebro, sitter ganska sällan på sitt kontor. Han pratar med och träffar kunder varje vecka året om.
  • I morse ringde en kund till mig och i övermorgon ska jag åka och träffa en annan kund, säger han, och menar att kundkontakterna är en helt nödvändig del av arbetet.

Förbättringarna i den nya versionen av borriggen, FlexiROC T15 R, bygger på feedback från maskinens användare Det har bland annat funnits tydliga önskemål om att göra motorn starkare, för att göra det möjligt för operatörerna att åta sig större uppdrag.
  • Därför har nya T15 en bättre motor än tidigare, väldigt vridstark. Den gör det möjligt att hålla fler funktioner igång samtidigt, även på lägre varvtal, vilket gör borriggen än mer effektiv, säger han.

Dessutom drar den nya motorn mindre bränsle, vilket givetvis är bra både för miljön och för plånboken.

Även den nya borrfoten är ett direkt önskemål från kunderna. Den ger bättre uppsamling av borrdamm, bland annat tack vare en bättre vinkel på röret till dammsugarslangen.
En tredje förbättring är den förlängda mataren. Syftet är att kunderna ska slippa stånghantering i möjligaste mån.
  • Våra kunder vill kunna komma igång med sina olika uppdrag så fort som möjligt, de vill slippa lägga tid på att montera ihop maskindelar.

Marcus Leu berättar att den röda tråden i förbättringsarbetet är att höja kundernas produktivitet. Därför läggs också mycket energi på att göra borriggarna än mer driftsäkra, med längre intervall mellan servicetillfällena.  
Att FlexiROC T15 har en skyddsbur runt själva borren är numera obligatoriskt.
  • Sedan mitten av februari är det, enligt ett EU-direktiv, förbjudet att tillverka och sälja nya borriggar utan skyddsbur, säger Marcus Leu.
Text: Anders Wikberg