Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Kan aldrig bli för många funktioner

Kan aldrig bli för många funktioner

På Subterras tunnelprojekt till Förbifart Stockholm gillar man att Atlas Copco lyssnar på användarna. ”Förr eller senare dyker det man sagt till om upp på grejerna”, säger operatören Daniel Lignell.

Atlas Copco Sweden - Subterra_2


Även de mindre entreprenaderna till Förbifart Stockholm är kolossala. Som den i Skärholmen, där tjeckiska Subterra i konsortium med slovakiska STI bygger arbetstunnlar. Två här och en i Sätra, en bit österut. För tunnlarna i Skärholmen ska cirka 27 000 kubikmeter berg flyttas. Ändå är den här entreprenaden, värd 240 miljoner, bara en liten del av 27,6-miljardersprojektet. Första sprängningen gjordes i slutet av januari. Subterra jobbar nu i två skift med fem personer i varje och arbetet ska vara klart i november i år.

Vi väljer den högra av de än så länge korta tunnlarna, vilken liksom den vänstra domineras av en knallgul Boomer WE3 C från Atlas Copco.

Copco Sweden - Atlas Copco Sweden - Subterra article detail BITZ
– Den är jättebra, de blir bättre hela tiden, de här, säger operatören Daniel Lignell från Subterra, som haft sitt yrke i tio år och nästan enbart jobbat med borriggar från Atlas Copco.

– I början jobbade jag med Boomer L2 och Boomer 353. Jag tyckte att riggarna var bra då, men nu har jag blivit bortskämd med den här, konstaterar han. Allra mest uppskattar Daniel Lignell den nya versionen av kontrollsystemet RCS5, som förenklar hans arbete kraftigt.

– Bland annat touchkontrollen på skärmen, som funkar nästan som en smartphone.

Kollegan Gustaf Marelius, med åtta år i yrket, uppskattar att riggen nu har två spakar, mot tidigare tre.

– Det är en stor förbättring som gör att man kan göra mer samtidigt, förklarar han, och nämner att riggen har fått automatisk stånghantering.

– Det är coolt faktiskt. Den byter borrstång av sig själv. MWD, Measurement While Drilling, gillar de också.

– Den loggar allt vi gör så att Trafikverket får den info de behöver. Själva har vi det mest till att mäta vattenflöden och hjälpa oss räkna ut hur mycket cement som behövs i sprickorna, förklarar Daniel Lignell.

Kan det bli alltför många funktioner på riggarna?
– Det tror jag inte. De hittar aldrig på något som är onödigt.

Tycker ni att Atlas Copco lyssnar på era önskemål?
– Absolut. Särskilt när de har en servicetekniker på plats, som vi har här. Det märks att de för vidare det man säger. Förr eller senare dyker det man sagt till om upp på grejerna, säger Daniel Lignell.