Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Förbifartens tunnlar påbörjas efter nyår

Förbifartens tunnlar påbörjas efter nyår

Projektet att bygga den 21 km långa Förbifart Stockholm, väster om huvudstaden, är inlett. Men först efter nyår påbörjas arbetena med själva huvudtunnlarna.

Atlas Copco Sweden - Förbifart Stockholm

Hyllat och kritiserat, nu är det slutdiskuterat. Projektet Förbifart Stockholm är inlett. I början av 2016 påbörjas de två första av jätteprojektets större entreprenader. Skanska inleder arbetena med en trafikplats och en betongtunnel vid Kungens Kurva, söder om Mälaren. Samtidigt börjar Bilfinger Construction spränga ut tunnlar i Vinsta, norr om Mälaren, kallat Bergtunnlar Johannelund. Projektet har dock redan pågått ett tag, det påbörjades långt innan politikernas symboliska spadtag i augusti 2014.” Projekteringen inleddes redan 2006, och sedan länge har förberedande arbeten pågått i bland annat Häggvik, Johannelund och Akalla”, säger Louise Melander, kommunikationschef från Trafikverket, som ansvarar för projektet.

Sex år i tunnel

I Skärholmen har Subterra redan inlett sprängningar, för på- och avfartstunnlar till Förbifart Stockholm, dock avsedda enbart för bussar. 2016 kommer arbetet igång med själva huvudtunnlarna, från Kungens Kurva och norrut. Det arbetet beräknas pågå i närmare sex år, berättar hon. Merparten av projektets större entreprenader återstår dock att fördela. Bland annat är det än så länge oklart vem som ska bygga projektets största tunnelentreprenad, från Kungshatt under Lovön till Grimsta vid Hässelby Strand.

Utmaning koordinera

Louise Melander säger att projektet i huvudsak har tre riktigt stora utmaningar. Dels att minimera projektets miljöpåverkan, dels att minimera störningarna för tredje man och Stockholmstrafiken och dels att koordinera hela projektet.

En konsekvens av projektet är att Stockholmsområdet kommer att få tillgång till miljontals ton berg. De bortsprängda bergmassorna ska bland annat forslas till NCC s anläggning utanför Rotebro och Skanskas i Eriksberg utanför Alby. 2025 är Förbifart Stockholm helt klar, till en kostnad av 27,6 miljarder kronor, i 2009 års penningvärde.

Det händer i…

Öppet bord
Kungens KurvaNy gång- och cykelbro över E4/E20 byggs. Efter nyår påbörjas arbeten med ny trafikplats och betongtunnel.
Skärholmen/SätraArbetstunnlar sprängs i Skärholmen, senare även i Sätra. Tillfällig hamn byggs, för utskeppning av berg.
Lovön2016 inleds arbeten med två tillfälliga hamnar, 2017 med två nya trafikplatser.
VinstaFörberedelser pågår. Efter nyår påbörjas arbeten med tunnel och senare en ny trafikplats.
Hjulsta2016 börjar en ny trafikplats att byggas.
AkallaAkallalänken flyttas nu. 2016 inleds arbeten med en ny trafikplats och tunnel.
HäggvikBroar breddas nu. 2016 inleds arbeten med en ny trafikplats.