Media / Produkt- och servicenyheter / Atlas Copcos nya centrala styrenhet ES 16 bidrar till att spara 10 % energi i kompressorrummet

2012-05-16

Antwerpen i Belgien, den 15 maj 2012: Atlas Copco lanserar sin senaste centrala styrenhet ES 16 som kan anslutas till maximalt sexton kompressorer.
Med den här enheten får du en central styrpunkt för ett helt tryckluftsnätverk då den tar emot och bearbetar information som kommer från kompressorerna, torkarna och annan mätutrustning. Resultatet är ett tillförlitligt och effektivt nätverk som bidrar till att spara i genomsnitt 10 % av energiförbrukningen.

Datauppgifterna lagras i upp till en vecka

Kompressorer och torkar kan anslutas till ES 16-styrenheten med hjälp av ett CAN-nätverk som används i stor omfattning. Enheten lagrar alla maskin- och givardata upp till en vecka. På så sätt kan användarna se diagram och trender för analys på ES-enhetens gränssnitt. För längre perioder går det som tillval att konsultera dessa via internet.

I genomsnitt 10 % energibesparing

ES 16
Med kontrollfunktionen som finns tillgänglig som tillval reglerar ES 16-styrenheten nätets lufttryck genom att starta och stoppa maskiner med olika storlek och välja deras optimala driftspunkter. Dessutom bidrar den till att hålla lufttrycket på lägsta möjliga nivå för att få ytterligare energibesparingar. Exempel: Genom att minska detta med 1 bar reduceras inte bara energiförbrukningen med 7 %, utan även luftläckage med 13 %. Enligt beräkningar av Atlas Copcos experter erhålls i genomsnitt 10 % energibesparing för kompressorer med teknik för variabelt varvtal (VSD) och turbokompressorer.

E 16-styrenheten ger ytterligare möjligheter att förbättra styrning och sikt i kompressorrummet för annan utrustning som pumpar, ventiler och utlopp. Genom att lägga till tillval som flödesmätare och daggpunktsmätare kan användaren försäkra sig om att tryckluftsproduktionen kontinuerligt ger den mängd kvalitetsluft som behövs med hög effektivitet och tillförlitlighet.

Bättre prestanda

”Kunderna vill kontinuerligt minska sina produktionskostnader utan att äventyra tillgången på tryckluft. Dessutom har miljömedvetandet fått industriella verksamheter att begränsa sina koldioxidutsläpp genom att sänka sin energiförbrukning”, säger Tamas Bakos, Product Marketing Manager på Atlas Copcos division Oil-free Air, ”även de bästa och mest effektiva maskinerna fungerar mycket bättre med hjälp av Atlas Copcos centrala styrenheter.”

Förutom ES 16 kan Atlas Copco erbjuda en rad olika centrala styrenheter, från ES 4 som ansluter fyra kompressorer, upp till ES 360 som kan ansluta 30 kompressorer och 30 torkar.

Hämta bilder på: Multimediagalleriet

Om du vill ha mer information kontaktar du:Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, expandrar och luftbehandlingssystem, gruv- och anläggningsutrustning, eldrivna verktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, är baserat i Stockholm och har en global närvaro i fler än 170 länder. 2011 hade Atlas Copco cirka 37 500 anställda och intäkter på SEK 81 miljarder (EUR 9 miljarder). Läs mer på www.atlascopco.com

Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik tillhandahåller industriella kompressorer, gas- och processkompressorer och expandrar, luft- och luftbehandlingsutrustning och lufthanteringssystem. Det stöds av ett globalt servicenätverk och erbjuder särskilda uthyrningstjänster. Kompressorteknik tar fram innovationer för hållbar produktivitet inom tillverknings-, olja och gas- samt processindustrin. De huvudsakliga enheterna för produktutveckling och tillverkning finns i Belgien, Tyskland USA, Kina och Indien.