Media / Produkt- och servicenyheter / I och med lanseringen av ZB 5-120 VSD utökar Atlas Copco sin produktportfölj med energieffektiva blåsmaskiner

2011-02-28

Antwerpen, Belgien, 28 februari 2011: Atlas Copcos Oil-free Air Division lanserar ZB 5-120 VSD. Denna innovativa serie med centrifugalblåsmaskiner med 100 % oljefri luft och med drivning med variabelt varvtal är tillverkarens senaste tillskott i sortimentet. I hjärtat av ZB-serien finns en toppmodern luftlagerteknik som ger garanterat hög energieffektivitet.

air foil bearings

luftlager

ZB-serien ger 100 % oljefri luft i enlighet med ISO-standarden 8573-1 och eliminerar alla risker för oljeförorening i luftningssystemet. De effektiva luftlagren gör att höghastighetsrotorn kan snurra fritt utan friktion. Tillsammans med den ledande VSD-tekniken (Variable Speed Drive) ger enheterna största möjliga luftvolym med lägsta möjliga energiförbrukning.

På en anläggning med biologisk behandling av avloppsvatten står luftningssystemet för upp till 70 procent av den totala energianvändningen. För att kraftigt sänka driftskostnaderna i dessa anläggningar, som är i drift kontinuerligt, är den nya ZB-serien utrustad med den senaste tekniken i en högeffektiv och hållbar konstruktion.

Chris Lybaert, VD för Atlas Copcos Oil-free Air Division, säger:

”Den här serien tillgodoser inte bara de specifika behov som anläggningar för behandling av avloppsvatten ger upphov till, den visar även på vår beslutsamhet när det gäller att innovera och utveckla hållbara produkter som verkligen ger våra kunder mervärde.”