Media / Produkt- och servicenyheter / Shanghai Sunrise: Atlas Copco ROC X1

Shanghai Sunrise: Atlas Copco ROC X1

2010-10-14

Kina: Atlas Copcos futuristiska vision av en larvbandsburen borrigg för ovanjordsborrning presenterades för världen på Shanghai World Expo. Den modell som ställs ut visar en borrigg som ger en kraftigt ökad produktivitet, hög rörlighet, ljuddämpad drift och miljöanpassning. Den visas under hela World Expo från 1 maj till 31 oktober.

ROC X1

Atlas Copcos vision av en ovanjordsborrigg har bidragit till kraftigt ökad produktivitet, hög rörlighet, ljuddämpad drift och miljöanpassning.

”The Spirit of Innovation” är temat för det svenska bidraget på 2010 års Shanghai World Expo. I linje med detta tema har Atlas Copco – officiell partner till den svenska paviljongen – presenterat sin futuristiska studie av morgondagens borrigg för ovanjordsborrning.

Mårthen Elgenklöw, Regional Business Manager, Atlas Copco Surface Drilling Equipment: ”Det här överensstämmer med vad moderna samhällen förväntar sig av förutseende leverantörer i en inte alltför avlägsen framtid – förmågan att vara produktiv, under längre tidsperioder och nära stadsmiljöer.”

Under 5-10 maj besökte över 5 000 människor VIP-området i den svenska paviljongen, där Atlas Copco hade en utställning, var värd för kundmöten och genomförde presskonferenser.

Utöver utställningsaktiviteterna höll Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik en konferens som hette ”Carving for a wonderful life together towards the future” (att gräva mot framtiden för ett fantastiskt liv tillsammans) för 550 specialinbjudna gäster i Shanghai.

Patrick Ye, Business Line Manager, Atlas Copco Greater China: ”Det var intressant att se våra kunders höga förväntningar på miljö, produktivitet och alternativa bränslesystem, när vi under konferensen ordnade en tävling för kunderna om att utforma ett framtida koncept för borriggar.”

Modern utrustning som ROC T15 – vilken är en flexibel och produktiv borrigg för byggnadsarbete och stenbrytning – ställdes också ut och introducerades för den kinesiska marknaden.

Hämta högupplösta foton från webbplatsen med Atlas Copcos fotoarkiv

ROC X1

Öppet bord

Bo-Göran Johansson, Vice President Marketing, Surface Drilling Equipment
telefon: +46 (0) 19-670 7259, fax: +46 (0) 19-670 7298
e-post: bo-goran.johansson@se.atlascopco.com

Mårthen Elgenklöw, Regional Business Manager, Surface Drilling Equipment
telefon: +46 (0)19-670 7355, fax: +46 (0)19-670 7298
e-post: marthen.elgenklow@se.atlascopco.com

Fredrik Kjellman, Communications Professional, Surface Drilling Equipment
telefon: +46 (0) 70 670 5042, fax: +46 (0) 19-670 7235
e-post: fredrik.kjellman@se.atlascopco.com

Atlas Copco Surface Drilling Equipment är en division inom Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik. Den utvecklar, tillverkar och marknadsför bergborrutrustning för olika tillämpningar inom väg- och vattenbyggnad, stenbrott och dagbrott över hela världen. Divisionen fokuserar starkt på nyskapande produktdesign och system för eftermarknadssupport som ger ökat kundvärde. Divisionens huvudkontor och huvudsakliga produktionsenhet ligger i Örebro.