Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Visa alla våra branscher

Våra branscher

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet

Dags att kalibrera?

Säkra din kvalitet och minska defekterna genom verktygskalibrering och ackrediterad kvalitetssäkringskalibrering.​
kalibrering av motordrivna verktyg, test av verktyg, metrologi, test av maskinkapacitet
Stäng

Så här väljer du rätt nitstorlek

2 minut(er) att läsa Juli 22, 2021

Trots alla framsteg inom fastsättningsmetoder, såsom limning och åtdragning, är nitning fortfarande en av de främsta metoderna inom industrin för flygplansmontering och även inom annan lätt konstruktionsindustri där höghållfast plåt inte är svetsbar.

Det finns flera skäl till att använda nitningsmetoden, bl.a. låg installationskostnad, lägre krav på hålförberedelse, hög tillförlitlighet, lätta och hållbara förband tack vare låg vikt, utmattningshållfasthet tack vare hög elasticitet och hållbarhet.

Rivet size Rivet size

En allmän regel är att niten ska ha en diameter som är minst tre gånger tjockleken på det tjockaste lager som ska sammanfogas. Enligt militär standard måste det stötmonterade mothuvudets diameter i nitförbandet vara mer än 1,4 gånger skaftdiametern. Höjden måste uppgå till 0,3 gånger skaftdiametern.

Med hjälp av de här parametrarna kan du beräkna vilken nitlängd du vill ha. Toleransen är normalt cirka 1,5 D. 

Metalltjockleken är 1,27 + 1,27 = 2,54 mm och 1,5 D är 5,94 mm, så den totala nitlängden måste vara 0,10 + 0,234 = 0,334 tum (1,27 + 5,94 = 7,21 mm). Se bilden nedan:

Tänk dig att två 1,27 mm tjocka lager ska sammanfogas. Rätt diameter för niten är 3 x 0,050 = 0,150 tum (3 x 1,27 = 3,81 mm). Då ska du använda en 5/32-tums nit (0,156 tum, 3,96 mm). 

rivet


I praktiken är den allmänna regeln för nitning, som översyns- och reparationsnitning, att använda samma storlek och huvudstil som används i den intilliggande strukturen. Då uppfylls alla krav på hållfasthet.

En annan fråga rörande nitning är hålförberedelse. Efter val av nitstorlek och placering av plåten ska hålen märkas upp för borrning. Dessa hålmärken ska stansas med en körnare, bara djupt nog för att påbörja borrningen. Om körnaren är för hård blir märket för stort och metallen förvrids. Borrdiametern beror på typen av nit i hålet:

Notice in the table that the drill size is about three thousands of an inch larger than the rivet.

 

Observera att borrstorleken är cirka tre tusendels tum större än niten i tabellen.

Innan du börjar borra är det viktigt att kontrollera skicket på borren och om verktyget är korrekt fastsatt i chucken. Klicka här för att kontrollera borrens skick Efter borrning ska du ta bort grader från hålet utan att fasa av hålets kant. Ibland kan plåten flytta sig eller bilda ett mellanrum, och i dessa fall måste du använda ytstift eller klämmor som kan hålla ihop plåten när det är dags för nitning.


  • Bilindustri

  • Flygindustri