Atlas Copcos mångsidiga T2W

Ägare och operatörer av brunnsborrningsriggar över hela världen uppskattar Atlas Copcos T2W truckmonterade borrningsrigg för dess mångsidighet, höga produktivitet och möjligheten till förflyttning även under de besvärligaste förhållanden.

T2W-riggens karakteristiska mångsidighet och robusta konstruktion har bibehållits i tre generationer av modellen, men fler funktioner har inkluderats i den nya serie III-uppgraderingen än i någon annan maskin i samma klass

T2W-riggens treväxlade roterande huvud ger 3 500 fotpund vid 275 varv/min och 12 000 fotpund vridmoment vid 80 varv/min. Ombordluft finns i flera olika alternativ, inklusive upp till en 900/350-luftkompressor. Kombinerat med en motor på 500 hk (372 kW) för 900 psi luft, 13 607 kg dragkraftskapacitet och 6 803 kg lyft erhåller du en imponerande kapacitet från en rigg som är byggd för användning i såväl luft som lera. Det är därför inte ovanligt att möta en T2W-entreprenör som ena dagen rotationsborrar den översta 24-tumsdiametern på en kommunal brunnsborrningsprofil, installerar ett 18-tums stålhölje och ytbehandlar brunnen på djupet med en 15-tums tryckluftshammare – för att nästa dag återse honom i ett bostadsområde där han manövrerar sin rigg mellan husen för att borra ett geotermiskt slingfält där större truckmonterade riggar inte får plats. T2W-riggens karaktäristiska mångsidighet och robusta konstruktion har inte ändrats under modellens tre generationer, men fler funktioner har inkluderats i den nya III-seriens uppgradering än i någon annan maskin i klassen. Riggens popularitet är ingen överraskning, eftersom de flesta av funktionerna är ett direkt resultat av synpunkter och rekommendationer från borrskötarna själva.

12-stångskarusell med backloading-kapacitet från en 12-stångslåda

Med tillämpningar som borrning av geotermiska slingfält i åtanke uppgraderades kapaciteten hos serie III-karusellen till 12 stänger. Tillsammans med en riggmonterad stånglåda, som bär ytterligare 12 stycken 3,5-tums stångstickor, är den totala borrdjupskapaciteten 480 fot utan att behöva ta med en rörtrailer till arbetsplatser med ont om utrymme. Själva karusellen är av in-/utsvängbar typ. Under transport viks karusellen över borrtornet och ligger balanserad över truckens centrumlinje för förbättrad väghållning. Karusellen har backloadingkapacitet under drift som medger enkel enmansmanövrering, beroende på omständigheterna. Eftersom karusellen flyttar röret till det översta huvudet, behöver detta endast färdas i en riktning för att bana väg för rörhantering med huvudlyften, reservlyften eller sandrullen. Följaktligen kan förarna vara helt säkra på att uppnå perfekta resultat varje gång de för tillbaka det högsta huvudet för centrering mot ett positivt stopp.

Alternativa huvuden

Ett alternativ är ett växeldrivet huvud med överdimensionerade kugghjul, axlar och lager för stora vridmoment. Ett annat är ett mindre och kompaktare hydrauliskt lamelldrivet huvud för lägre vridmoment. Båda är treväxlade konstruktioner.

Borrtorn med ett rör

T2W-ägare som upplevt det vidsträckta arbetsområdet och den fria golvytan som uppnås med ett rörformigt borrtorn föredrar det framför borrtorn med gallerutförande, särskilt vid arbeten med stora hål och fallsvetsning. Trots en lägre vikt jämfört med traditionella borrtorn med galler erbjuder det rörformade tornet överlägsen styrka och motståndskraft mot linjär böjning och vridböjning, och rymmer hammare, dubbla väggar eller borr- och drivsystem.

Förbättrad matare

Det encylindriga kabelmatningssystemets viktigaste komponenter har konstruerats för att vara större och mekaniskt effektivare, vilket minskar underhållet och komponentutmattningen. Kabelmataren sitter inuti borrtornet, vilket skyddar de rörliga delarna från exponering för den typiska borrningsmiljön och stånghanteringsåtgärder.

Kundinspirerade alternativ

Som tillval finns en 6 803 kg-vinsch med tvådelad linje som matchar riggens dragkraft. Detta ger operatören möjlighet att rensa hålet med vinschen eller huvudet. Med tillvalet hydraulisk framdrift förvandlas riggen till ett allhjulsdrivet fordon. En automatisk växellåda ger minskad bränsleförbrukning, förenklad drift och utbildning samt bättre utväxling under förhållanden som nyplöjda eller vattensjuka fält. Som tillval finns en 550 hk-motor. Genom ett drivsystem med delad axel väljer du borr- eller körläge.

Kundberättelse