Media / Lokala företagsnyheter / Ergonomi i effektiva maskiner

Ergonomi i effektiva maskiner

2014-10-22

Vi befinner oss på en liten avstängs tvärgata upp från Norr Mälarstrand i centrala Stockholm. Asfalten behöver lappas och Peab har bland annat sänt dit asfaltsarbetarna Thomas Romegård och Conny Gustavsson för att bila upp de delar av gatan som inte kan fräsas bort.

Atlas Copco Sweden - Cobra Pro June
"Vi följer asfaltsläggare runt i hela Storstockholm”, säger Conny Gustavsson.

Han och Thomas har sedan två månader tillbaka en Atlas Copco Cobra Pro med i bilen när de åker ut. Något som Conny först var skeptisk till, berättar han:

"Jag hade länge kört på en annan maskin som jag var väldigt nöjd med, och ville inte byta. Jag tyckte att Cobra Pro såg rätt klumpig ut också."

Men han gick i alla fall med på att ge den en chans när den förra maskinen gav upp. Och i dag är han mycket nöjd med det beslutet: “Det är som natt och dag. När jag kör med Cobra Pro är det nästan inga vibrationer alls. Efter att ha kört med den förra maskinen en dag sög det rätt bra i armarna."

Thomas står bredvid och håller med sin äldre kollega: "Det är nästan konstigt att det inte är några vibrationer när man drar igång den. Jag hade inte trott att det skulle vara sån skillnad mot den andra maskinen”, säger han.

Han är också imponerad över effekten i maskinen, trots att den att den är både lättare och vibrerar mindre. "Tidigare har jag fått stå och nöta ner mot asfalten, medan den här bara suger sig ner i backen. Det är stor skillnad”, säger han.

Atlas Copco Sweden - Cobra Pro June
Johan Tomasson är inköpare på Peab, och bestämde sig tidigare i år alltså för att satsa på Cobra Pro när de behövde nya bilningsmaskiner.

"Det var ju inte direkt något okänt för oss, vi har köpt Cobra tidigare. Men så dök det upp en konkurrent som vi satsade på ett tag. När jag fick höra om nya Cobra Pro blev jag väldigt nyfiken, speciellt med tanke på den avvibrering som den skulle ha”, säger han.

"Jag har fått höra en massa lovord om den nya maskinen från våra asfaltsarbetare. Det är inte bara Thomas och Conny som uppskattar att den är så lätt och att det är så lite vibrationer. Vi håller hårt på att våra medarbetare ska ha en bra arbetsmiljö, och därför passar den här typen av produkter oss väldigt bra”, avslutar Johan.

För ytterligare information, kontakta:

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia ansvarar för försäljning och service av Atlas Copcos entreprenadverktyg, portabla kompressorer, pumpar, generatorer, ljustorn samt asfalterings- och kompakteringsutrustning i Skandinavien.