Media / Lokala företagsnyheter / Rekordorder från Kubal

Rekordorder från Kubal

2008-05-15

Nacka 16 maj 2008 – Atlas Copco Compressor har fått en stororder från aluminiumsmältverket KUBAL i Sundsvall på två nya kompressorcentraler som inryms i två skilda byggnader.

Ordern ingår i en omfattande modernisering och konvertering av verk 2 till mer miljövänlig teknik för att uppnå de nya miljökraven. Leveransen består av sex Klass 0 certifierade oljefria skruvkompressorer ZR 500, varav en varvtalsstyrd, två BD adsorptionstorkar och en ny typ av adsorptionstork i XD-serien.
I leveransen ingår även två 15m3 luftbehållare, inbyggd energiåtervinning samt ES styrsystem för att optimera driften.

Anläggningen har projekterats i nära samarbete med den Isländska ingenjörsfirman HRV, som gjort kravspecifikationen till upphandlingen.Kompressorcentralerna kommer att producera helt oljefri och energieffektiv torr tryckluft. Installationsarbetet har påbörjats och driftstart beräknas ske under maj 2008.

- ”Avgörande för affären var, förutom att möta de tekniska förutsättningarna
i kravspecifikationen, närheten och tidigare goda erfarenheter av Atlas Copcos eftermarknadsorganisation”, säger Per Lang, Tryckansvarig vid Kubal  i Sundsvall.

KUBAL ingår numera i den världsledande ryska aluminiumproducenten Rusal Ltds ägo och är Västernorrlands största metallindustri samt Sveriges enda tillverkare av primäraluminium. 50 procent av tillverkningen går till kunder i Sverige och 50 procent till Europa för tillverkning av en mängd olika produkter - från aluminiumfolie, förpackningar av alla de slag till byggmaterial och bilkomponenter. Total smältelektrolyskapacitet är i dagsläget 100.000 ton färdig aluminiummetall per år.

-     ”Vårt engagemang och förmåga att leverera ett komplett energieffektivt
tryckluftsystem i den här storleksklassen med energiåtervinning kopplat till
en stark lokal serviceorganisation avgjorde denna jätteaffär”, säger Gunnar Hindrum, VD vid Atlas Copco Compressor AB.