Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Flexibelt styrsystem med ny prisbelönt design

Flexibelt styrsystem med ny prisbelönt design

Två förbättrade styrspakar i stället för tre – och en modern pekskärm. Det nya styrsystemet RCS 5 gör det betydligt enklare att sköta borrningen.

Rig Control System, RCS 5
Styrsystemet på en borrigg hjälper operatören med övervakning och styrning av riggen, samt loggning av status, händelser och felinformation för framtida analys. Att systemet är användarvänligt och lättskött betyder mycket för kvalitet och produktionshastighet. Atlas Copcos senaste styrsystem heter RCS 5 och har en prisbelönt design.
  • RCS 5:s främsta egenskaper är att det är självförklarande, enkelt att använda och ergonomiskt utformat. För en entreprenör eller gruva leder det till att snabba upp produktionen och det har även för-delen att nya operatörer lär sig systemet på kort tid, säger Johan Jonsson, Product Manager hos Atlas Copco.  Gränssnittet har utvecklats för att kunna anpassas efter olika scenarier. Som till exempel möjligheten att kunna använda båda händerna lika bra, att färgblinda kan använda det samt att man kan variera ljusförhållandena. Ja, det uppfyller faktiskt alla bransch- och användningsstandarder och mer därtill. I och med användningen av självförklarande symboler fungerar lösningen globalt. Navigering i systemet sker via en 15-tums pekskärm och borrningen styrs med hjälp av två flerfunktionsspakar med primära funktioner grupperade längst upp på spakarna. Det ger operatören möjlighet att fokusera på borrningen i stället för att leta efter funktioner på displayen.  
  • Ett ergonomiskt operatörssystem som är intuitivt och lättanvänt ger upphov till snabbare produktionsstart när en ny rigg kommer till anläggningen och minskar även den utbildningstid som krävs för nya operatörer eller operatörer som är vana vid ett annat gränssnitt sedan tidigare, säger Johan Jonsson. 

Göran Manell, arbetsledare på NCC, var under arbetet med Norrströmstunneln i Stockholm med om att ta fram RCS 5. NCC köpte in ett Atlas Copco Boomer XE3 tunneldrivningsaggregat. Denna utrustades inledningsvis med den äldre versionen RCS 4 för att under fälttestet omarbetas till RCS 5.
  • Vi ville få ett operatörsvänligt och tydligt system för att förbättra arbetsvillkoren för operatörerna och därigenom öka produktiviteten. Under inledningen av utvecklingsarbetet åkte vi tillsammans med operatörerna till Örebro där de kunde komma med önskemål och förslag till Atlas Copco, säger Göran Manell. Efter hand byttes komponenter ut: ny stor pekskärm, nya stolar med andra knappsatser, bättre programvara med mera. Dessa justeringar gjordes när produktionen tillät det för att störa så lite som möjligt. – Efter programuppdateringen till  RCS 5 arbetade vi tillsammans för att få bort buggarna i driften. Slutresultatet blev riktigt bra. Det sista året var all ombyggnad av aggregatet klart och systemet fungerade perfekt, säger Göran Manell.