Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Atlas Copco kommer närmare kunden

Atlas Copco kommer närmare kunden

Att sälja produkter i världsklass är förstås viktigast, men det räcker inte alltid. Nu ska Atlas Copco bli bättre på att förstå kundernas behov – i alla situationer.

Training - Commercial


Vad är det som har kraft nog att flytta berg? Produkter och maskiner? Till viss del, men det är bara halva sanningen.

Idéer, samarbeten och ett gemensamt tankesätt krävs för att flytta det där berget så snabbt, säkert och kostnadseffektivt som möjligt.

Där kommer Atlas Copcos nya koncept Ideas Move Mountains in. Målet är att bättre se hela bilden hos kunderna och inte bara fokusera på produkterna.

– Vi intervjuade kunder på fyra stora marknader och frågade hur de ser på oss och på våra konkurrenter och vad de förväntar sig. Det gemensamma svaret var att vårt erbjudande kretsar för mycket kring produkter och att de vill att vi blir mer av en helhetspartner, säger Lars Senf som är marknadschef för underjordsutrustningar på Atlas Copco.

Hur går man till väga för att ta ett bredare grepp?

– Vi förstärker försäljningsprocessen för att säkerställa att vi får in rätt information från kunden, vi skapar större kontaktytor. Men en nyckel är också att vi internt engagerar alla divisioner i det här tankesättet.

Atlas Copco Sweden - Lars Senf
Rent praktiskt kan Ideas Move Mountains handla om att tillsammans med kunden planera för att leveranser, utbildning och service sker så optimalt som möjligt, men det kan också röra sig om finansieringsfrågor.

– En kund som vinner ett projekt kanske måste köpa in utrustning innan intäkterna kommer och kan tillfälligt få problem med kassaflödet. Då kan vi hjälpa till genom vårt eget finansieringsbolag, säger Lars Senf.

En annan poäng med det nya konceptet är att erbjudandet från Atlas Copco, med dotterbolag, ska se likadant ut på alla marknader

– Vi ska öka vår förståelse för kunderna och ta ett personligt intresse för deras utmaningar. Gör vi det kan vi hjälpa kunderna att bli mer kostnadseffektiva och då blir vi mer kostnadseffektiva.

Läs mer om Ideas Move Mountains här.