Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / 25 miljarder ger Stockholm ny tunnelbana

25 miljarder ger Stockholm ny tunnelbana

Stockholm växer med nästan 40 000 personer om året, eller två SL-bussar per dag. För att klara transportbehovet ska nya sträckningar av tunnelbanan byggas. Arbetet inleds nästa år och 2021 beräknas den första etappen invigas.

Atlas Copco Sweden - Map - Spårtrafikkarta. Stockholms tunnelbana cirka år 2025.

Illustration: SLL


Stockholms tunnelbana har inte byggts ut sedan 1994 när den korta sträckan mellan Bagarmossen och Skarpnäck invigdes. Några stora förändringar av t-banenätet har inte gjorts sedan 1977 när blåa linjen mellan Kungsträdgården och Akalla invigdes.

Nu är det dags för en rejäl förbättring av kapaciteten. Avtal är tecknade och projektet har godkänts av staten, landstinget i Stockholms län och de fyra kommuner som berörs. I slutet av 2016 påbörjas arbetet.

– Vi har valt att bygga ut tunnelbanan för att det är ett effektivt trafikslag som färdas i en egen, skyddad miljö. Ny tunnelbanesträckning ger också goda förutsättningar för att bygga bostäder, säger Riggert Anderson som är förvaltningschef på landstinget med ansvar för tunnelbaneutbyggnaden.

Riggert Anderson var en av talarna på Atlas Copcos Luciaseminarium i förra veckan och berättade att utbyggnaden gäller fyra nya sträckor, nästan två mil spår, och tio nya stationer. Budgeten för projektet beräknas till cirka 25 miljarder kronor. De fyra kommunerna Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla har åtagit sig att bygga 78 000 bostäder i anslutning till de nya stationerna.

– Projektet ställer väldigt stora krav på oss och på de kommuner vi jobbar med. Vi har en daglig samverkan och det är utmanande, och väldigt roligt, att försöka få det att gå ihop, säger Riggert Anderson.

Första etappen att invigas blir den 3,4 kilometer långa förlängningen av blå linje från Akalla till Barkarby, där ska tågen börja rulla år 2021. Därefter följer tunnelbanan som ska förbinda Odenplan med Arenastaden via nya området Hagastaden, den blir 4,1 kilometer lång och ska stå klar 2022. Största delprojektet är den nya sträckningen till Nacka och söderort som blir en förlängning av dagens blå linje. Från stationen i Kungsträdgården går ett spår till Nacka centrum, 7,7 kilometer långt, via nya stationen Sofia på Södermalm och ett spår på 3,3 kilometer som kopplas ihop med dagens gröna linje till Hagsätra.

Atlas Copco Sweden - Riggert Anderson
Planerad trafikstart är 2025 och linjen bjuder på spektakulära inslag. Stationen Sofia på Södermalm hamnar på nästan hundra meters djup och får en lösning med snabba hissar mellan tåg och gatuplan. Nya stationen i Hammarby sjöstad byggs så att det blir uppgångar på båda sidor om Hammarby kanal. 

Landstingets satsning på konst i tunnelbanan fortsätter även i de nya stationerna. 

– Vår tunnelbana brukar ju kallas världens längsta konstutställning. Till det här projektet ska en jury utse tolv konstnärer som ska komma in tidigt i processen och jobba tillsammans med arkitekterna. Konsten i t-banan är en trygghetsfaktor och den gör det lättare att känna igen sig, säger Riggert Anderson.