Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Simulatorträning inför Förbifart Stockholm

Simulatorträning inför Förbifart Stockholm

Hur slipar man formen inför ett av Sveriges största infrastrukturprojekt? Bergarbetarna Daniel Lignell och Gustaf Marelius från Subterra tränar sina färdigheter i en borriggsimulator.

Atlas Copco Sweden - Subterra article BITZ
I en lektionssal på andra våningen i Atlas Copcos servicecenter i Slagsta, söder om Stockholm, borras det för fullt. På en skärm.

Daniel Lignell från Subterra tittar koncentrerat på skärmen och försöker byta borrkrona. Det går inte på första försöket, inte heller på andra. Utbildaren Jens Andersson flikar in:

– Simulatorn vill att man gör allt i exakt rätt ordning, för säkerhetens skull, säger han.

Simulatorn som används simulerar ett Atlas Copco Boomer tunneldrivningsaggregat med RCS 5 styrsystem. Den kallas Desktop Simulator och är en mobil variant som börjar bli allt vanligare.

Den består av styrenhet, borrpanel, skärm och dator med programvara som gör att såväl äldre som nya maskiner kan simuleras.

Det finns fördelar med den mobila varianten, jämfört med simulatorer utformade som en hel hytt.

– En mobil simulator kan lätt transporteras till olika utbildningsplatser och till våra kunder. Den ger mer flexibilitet till utbildningen. Instruktören kan exempelvis rita och berätta vid lektionssalens tavla samtidigt som kursdeltagarna tränar på simulatorn, säger Henrik Henning som är produktchef för utbildningar på Atlas Copco.

Copco Sweden - Atlas Copco Sweden - Subterra article detail BITZ
Tjeckiska Subterra vann en av upphandlingarna för Förbifart Stockholm. Företaget har anställt ett tiotal personer i Sverige och redan påbörjat tunnelprojektet i Skärholmen, bara en halvmil från Atlas Copcos servicecenter i Slagsta. Två nya riggar - Atlas Copco Boomer WE3 - väntar på att användas för att skapa på- och avfartstunnlar till förbifarten.

Först ska operatörer och mekaniker genomgå simulatorträningen. För Daniel Lignell och Gustaf Marelius handlar det främst om att lära sig det nya styrsystemet RCS 5.

– Det är bra att få träna och testa i förväg innan man sitter i skarpt läge. Simulatorn liknar väldigt mycket hur vi jobbar på riktigt, säger Daniel Lignell.

Fakta

Atlas Copco tillhandahåller simulatorträning på de flesta av sina maskintyper, utbildningen kan skräddarsys helt efter kundens behov och önskemål.