Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies. Vi lagrar inte några personuppgifter. Läs mer.

Media / Tidskrifter / BITZ / Nu får operatörerna bättre skydd

Nu får operatörerna bättre skydd

Atlas Copco har tagit fram en ny skyddsbur som ska minimera arbetsolyckorna för operatörerna vid alla typer av borrvagnar. En anledning till åtgärden är de nya EU-direktiven som gäller från och med den 30 november i år.

Atlas Copco Sweden - Flexirock news
EU-direktiven är tydliga – arbetsolyckor med borrvagnar måste minimeras. Stefan Svensson, försäljningschef ovanjordsutrustningar på Atlas Copco, och hans kollegor jobbar hela tiden med olika förbättringar i verksamheten. – Säkerheten är a och o, utvecklingen går hela tiden mot att produktionen blir både effektivare och säkrare, säger han.

I samband med de nya EU-direktiven har Atlas Copco tagit fram en bur som ska ge operatörerna bättre skydd vid den roterande delen av borrstålet och borrkronan på matarbalken.

Den ska minimera klämrisken ännu mer. Sedan tidigare finns det en vajer som gör att maskinen stannar om exempelvis handskar eller jacka fastnar. Med den nya buren finns det ingen chans att man kommer nära stålet, säger han.

Utmaningen med att ta fram det nya burskyddet har varit att göra den både enkel och så liten som möjlig. Just därför har den tagits fram tillsammans med operatörer i Sverige, Norge, England och Tyskland – för att den inte ska upplevas vara i ”vägen” och samtidigt ge bra skydd.

Om den går sönder så ska det gå snabbt med både reservdelar och att åtgärda det, säger han. 

Den nya buren blir obligatoriskt för alla borrvagnar som tillverkas efter den 30 november. Maskiner som nu lagerförs behöver alltså inte ha dem. Borriggar med ljuddämpare behöver ingen bur utan endast nät som placeras innanför luckorna.

Fakta skyddsbur

Den passar för alla borrvagnar och väger mellan 29 kilo och 201 kilo. Skyddsburarna är främst gjorda av stål, för vissa borriggar är materialet gjort av aluminium.